torsdag 3 mars 2011

Tulipaner

Fler än jag som i unga år trodde att det hette tulipaner? Det var före det att jag kom att älska dessa blommor.
Nu känns det som om tulpanerna är en stor hjälp genom mörka, gråa, trista vintern och jag unnar mig flera nya buketter per vecka. Älskar att följa hur de utvecklas från de där samlade, slutna knopparna till mer eller mindre vildvuxna, gängliga varelser i full blom. Synd att det rent metaforiskt känns som om de dör redan i övre tonåren.

Det finns ju en del tips för hur att få sina tulpaner att stå sig så länge som möjligt, som att snitta om och ge nytt vatten varje dag etc. Men ett annat vanligt tips från blomsterhandlarna är att förvara dem kylskåpssvalt... Tänker de då att jag ska förvara blommorna i kylskåpet där jag inte ser dem eller att jag ska sänka min inomhustemperatur till ca +5? Har inte kommit underfund med det...



En nackdel med tulpaner är att de på senare år har förtagit lite av vårglädjen för mig. När den innerligt efterlängtade våren väl anländer så innebär det ju slutet för tulpansäsongen. Ett jädrans problem som jag ser det.

Det får mig att känna mig splittrad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar