onsdag 23 mars 2011

Vart tar alla flygplan vägen?

Några vänner och jag har fått för oss att vi ska ta en weekend tillsammans någonstans i Europa i vår. Jag har nu suttit i, i runda slängar, 100 minuter och sökt passande alternativ.

Jag vill helst utgå från Köpenhamn och mina vänner från Stockholm. Två hyfsat stora flygplatser från vilka det lyfter plan i parti och minut kan man tycka. Men vad jag har kommit fram till är att det är förvånansvärt få flyg som går direkt från någon av dessa flygplatser till någon av de flygplatser som vi är intresserade av att landa på. Det känns liksom inte riktigt lönt med en restid på 12 timmar (enkel resa) om man ska halvvägs ner i Europa och vara bort 2-3 nätter.
Och om jag hittar ett vettigt flyg från Stockholm så finns det inget från Köpenhamn och vice versa. Mest vice versa faktiskt eftersom det går fler vettiga flighter från Köpenhamn än från Stockholm. Sen kan 08:na vara precis hur kaxiga som helst. Hey, egentligen skulle jag ju kunna ta tåget och ändå vara framme ungefär samtidigt som dem, jag som redan befinner mig på kontinenten, more or less.

Att jag inte hittar någon fullträff, eller ens en halvtaskig snedträff, kan ju också bero på att den uppsjö av tjänster som finns för detta ändamål är mer eller mindre undermåliga. Reseguiden är den bästa. Men på något vis känns det som att inte heller den är fulländad... Nu har jag precis gjort en sökning på weekendlånga resor från Köpenhamn med avresa i v. 24, var som helst i världen. Jag får ett (alltså ETT) resmål att välja på. Jag har liksom lite svårt att tro på att det i v. 24 inte går flyg från Kastrup någon annanstans i världen än till Barcelona. Och nu säger ni "...jo men det gör det kanske men det kanske inte går några flyg tillbaka..." och då undrar jag ifall ni verkligen tror på det varvid ni tänker efter och inser att det ju också är en rätt orimlig förklaring och så föreslår ni att det kanske helt enkelt inte finns lediga rum på någon av alla de andra orter i världen som det sannolikt måste gå flyg till och från i v. 24. Ja, och så kan vi ju hålla på. Men för att spara tid kan jag berätta redan nu att nä, det är inte rimligt att vi bara ska kunna åka till Barcelona. Och nu är det absolut inte så att jag har något emot Barcelona men eftersom jag relativt nyligen varit där så skulle jag vilja någon annanstans.

Vill till Amsterdam. Men bortsett från att jag har svårt att hitta flighter som inte sicksackar sig ner via Köpenhamn-Frankfurt-Düsseldorf så tar de saftigt betalt för boendet där. Är det verkligen så dyrt i Amsterdam? Någon som vet något, har några tips?

Bild lånad från http://vaxdukshaftet.wordpress.com


What the heck - vi kan ju alltid cykla dit vilket borde ta ungefär lika lång tid som 17 byten...


1 kommentar:

  1. Hej!
    http://www.hotelv.nl
    ett helt okej hotell,inte mitt i smeten men inte långt till centrum.

    SvaraRadera